سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی بازیهای کامپیوتری

نظر

معرفی بازی tomb reader square enix

چه دوستش داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، نمی توان حضور لارا کرافت (Lara Croft) را در بازی های کامپیوتری نادیده بگیرید. شخصیتی که سال ها در نسخه های متفاوت سری بازی های Tomb Raider حضور داشته است. عدم موفقیت نسخه های جدید این عنوان محبوب، باعث شد تا استودیوی بازیسازی Crystal Dynamics به فکر بازسازی این سری از بازی ها بیفتد. بازی هایی که نیاز به یک تغییر اساسی داشتند تا دوباره به روزهای شکوه گذشته بازگردند. لارا کرافت شخصیتی قوی، مستقل و باهوش دارد. Crystal Dynamics تا این لحظه موفق شده که این سری از بازی ها را با عرضه سه گانه و نسخه های دیگر زنده نگه دارد.

اما به تازگی به این نتیجه رسیده که این سری از بازی ها به ویژه شخصیت اصلی آن در طول زمان اصلاً کامل نشده بودند و لارا کرافت اکنون به یک ایده توخالی تبدیل شده است. زمانی که صنعت بازیسازی در حال پیشرفت و تکامل است و تجربه های جدیدی را به همراه می آورد، این استودیو فهمید که در یک جنگ صلیبی قرار گرفته است. آن ها تصمیم گرفتند که سری بازی های Tomb Raider را از نو بازسازی کنند و داستانی جدید را برای آن خلق کنند. تیموتی لانگو (Timothy Longo) کارگردان این سری از بازی ها به این موضوع اشاره می کند که شخصیت های ممتاز، چه قهرمان باشند و چه نباشند، برای یک زمان بخصوص طراحی شده اند. این موضوع زمانی به چشم می آید که شما یک سری بازی را پیش رو داشته باشید

بازی ها باید در زمان، تکامل پیدا کنند. اگر این کار صورت نگیرد، شما شکست می خورید. CD روی این موضوع تأکید دارد که آن ها کاری بزرگ انجام می دهند که بسیار متفاوت است. این استودیو فهمید که برای دوباره سازی این بازی، نیاز دارد که یک لارا کرافت جوان تر را به نمایش بگذارد. شخصیتی که به کلی با طرح اولیه ای که همه بازیکنان آن را می شناختند، متفاوت باشد. شاید این موضوع خیلی از بازیکنان را ناراحت کند، چرا که آن ها این شخصیت را به همان شکل قدیمی دوست داشتند، اما اینبار Crystal Dynamics دست به ریسک بزرگی زده و شخصیتی جوان تر خلق کرده که بازیکنان برای آن اهمیت بیشتری قائل باشند.

لانگو در صحبت هایش به این موضوع اشاره می کند که این بازی یک داستان Survival دارد که کاملاً منحصر به فرد و جدید است. هدف ما این است که همه بازیکنان با شخصیت اصلی ارتباط برقرار کنند و برای همه باورپذیر باشد. اینبار شخصیت جدید جذابیت های ظاهری آنچنانی ای ندارد، اما شخصیتی به وجود آمده که شاید خیلی ها تصور آن را هم نمی کردند. Crystal Dynamics برای اینکه این شخصیت را خلق کند، باید لارای قبلی را از بین می برد. همان طور که گفته شد، شخصیت جدید، فردی باهوش، قوی و زیبا است که حتی برای زنان هم باورپذیر است. شخصیت جدید دیگر شکست ناپذیر نیست و یک انسان معمولی است. خون ریزی می کند، بدنش کبود می شود، از ترس یا از ضعف می لرزد و حتی گریه می کند. اما به طرز شگفت انگیزی رو به جلو حرکت می کند و انگیزه زیادی دارد. عشوه و لبخند او با درد و ترس عوض شده و این ها چیزهایی هستند که برای تغییر این شخصیت لازم بودند.

طراحی جدید لارا کرافت کار بسیار سختی بود، چرا که اصل این بازی ها به این موضوع بستگی داشت. زمانی که یک شخصیت معروف را جلوی خود داشته باشید که همه او را می شناسند و سال ها او را با این چهره دیده اند، ایجاد تغییرات در او بسیار سخت می شود. اولین موضوع، این است که تغییرات چهره او باید با دقت صورت می گرفت. بزرگترین چالش Crystal Dynamics پیدا کردن مدلی بود که هم جدید باشد، هم به نمونه گذشته شبیه باشد، هم آسیب پذیر و قوی باشد و هم باهوش و زیبا باشد. برایان هورتون (Brian Horton) که کارگردان ارشد این استودیو است در اینباره می گوید: "برای من، طراحی هر شخصیت با اینکه او چه کسی است و چه انگیزه هایی دارد، شروع می شود. پس از اینکه سرگذشت او را خواندیم، هدف ما این شد که او را بسیار باورپذیر کنیم.

ما می خواستیم دختری خلق کنیم که هنوز آشنا باشد، اما بازیکنان بخواهند خصوصیت های ویژه او را پیدا کنند. نوع نگاه کردن او و چیزی هایی از این دسته باعث می شود که شما برای شخصیت جدید اهمیت قائل شوید. این اولین هدفی است که ما دنبال می کنیم. کار را با کشیدن طرح های اولیه شروع کردیم. طراح ها شروع به کشیدن شخصیت های جدید کردند و المان های تازه ای به آن اضافه کردند که او را به شخصیت جدیدی تبدیل می کرد. تغییرات در ظاهر فیزیکی او، یکی از موارد مد نظر ما بود. سعی کردیم لب ها، چشم ها، بینی و گوش هایش را به شکلی طراحی کنیم که ارتباط بسیار خوبی با هم برقرار کنند. تمام این قسمت ها باعث شدند تا ما چهره جدیدی را در اختیار داشته باشیم. این موضوع که شخصیت جدید باید باورپذیر و ساده باشد هم یکی دیگر از قسمت هایی بود که برای طراحی آن باید در نظر گرفته می شد."

آقای هورتون در صحبت هایش گفت: "به طور معمول در فیزیک شخصیت لارا کرافت اغراق زیادی صورت گرفته بود. اما می خواستیم او را به دنیای واقعی برگردانیم و او را تا جایی که می شد خاکی کنیم. برای همین، تصمیم گرفتیم طراحی لباس های او هم معمولی باشد. لباس هایی که به طور معمول همه از آن ها استفاده می کنند و چیزهای عجیبی نیستند." شاید خیلی ها بگویند که این تغییرات باعث شده که شخصیت بازی دیگر جذابیت نداشته باشد، اما هورتون در اینباره جواب خوبی داشت. او گفت: "قرار نیست با جذابیت، بازی کرد. جذابیت بیش از حد، تأثیری در بازی نخواهد داشت و این موضوع فقط برای برخی از بازیکنان اهمیت دارد. شخصیت بازی در حد معقولی زیبا است و این موضوع جذابیتی به اندازه و طبیعی به او داده است." زمانی که قرار است داستان یک لارای جدید را به دنیا معرفی کند، همه دنیا منتظر هستند که ببینند استودیوی Crystal Dynamics چه کاری می کند. چشم ها به روی این استودیو متمرکز شده تا ببینند نسخه جدید این شخصیت می تواند همانند مدل قبلی به محبوبیت برسد یا خیر؟

صدای چیزی سنگین که در آب کشیده می شود و همه جا را خیس کرده و صدای چک چک قطرات آب، چیزهایی هستند که مانند سوزن در بدن او فرو می روند. در تاریکی مطلق، تنها نور باریکی که از اتاقی به بیرون راه پیدا کرده، دیده می شود. در این لحظه، لارا خودش را در دنیایی می بیند که بسیار خشن است. او غرق در این افکار است که ناگهان صدای کشیده شدن طنابی شنیده می شود. ترس وجود او را فرا می گیرد و به یکباره متوجه می شود که در یک غار بسیار تاریک قرار دارد، اما او زندانی شده و به صورت برعکس از سقف غار آویزان است. لارا هیچ ابزاری در اختیار ندارد و نمی تواند خودش را آزاد کند. در کنارش فرد دیگری به همان صورت قرار دارد، اما او مرده است.

اینجاست که ترس او را در خودش غرق می کند. او با کمک بازیکن شروع به حرکت کردن می کند و موفق می شود کمی خودش را به عقب و جلو ببرد. او می گوید: "من نمی توانم اینطوری بمیرم." در این لحظه لارا به شدت عصبی شده بود. او برای آزاد شدن از این وضعیت، تمام تلاش خود را می کند تا اینکه سرانجام موفق می شود و محکم به زمین برخورد می کند. دنیای Tomb Raider اینبار بسیار فیزیکی شده و لارا باید از هر چیزی که به دستش می رسد، استفاده کند. لارا می داند که به وسیله قسمتی از لباسش، طناب و یک تکه چوب می تواند یک مشعل درست کند. دوربین بازی آرام حرکت می کند و قصد دارد اتفاقی که می خواهد رخ بدهد را به نمایش دربیاورد. دوربین همین طور حرکت می کند و سپس لارا را نشان می دهد که قلبش به شدت می تپد.

آثار زخم روی دست و بازوهای او مشخص می شوند. در این نما، برای اولین بار بود که لارا بدون سلاح های همیشگی اش به نمایش درمی آمد. لارا ایستاده، به محیطی که در آن قرار دارد، نگاه می کند و می گوید: "اینجا کجاست؟" با ترس به جلو حرکت می کند و بازیکن او را به قسمت های مختلف غار می برد، شاید چیز به درد بخوری پیدا شود. همین جستجوها ما را به اتاق برزگی برد که شمع در آن روشن بود. در این اتاق، یک جسد انسان قرار داشت که از سقف آویزان شده بود و مشخص بود که تازه است. این جسد تنها چیز جدیدی بود که در این اتاق پر از اسکلت وجود داشت. در این لحظه لارا به خود گفت: "خدایا، نه! آن ها با تو چه کار کرده اند؟" صدای پایی که از دور شنیده می شود، به لارا هشدار می دهد که کسی در حال نزدیک شدن است.

تنها راه خروج از اینجا همان راهی است که از آن وارد شده بود و اکنون فرد دیگری در آن حرکت می کند. لارا سریع مشعل را خاموش می کند. پس از مدتی که فکر می کند همه چیز آرام شده و خطری او را تهدید نمی کند، مشعل را روشن می کند و روبرویش پای مردی را می بیند. مرد او را از پشت می گیرد و زمانی که بازیکن سعی می کند لارا را از دست آن مرد نجات دهد، صدای مرموزی می گوید: "بسه، بسه دیگه! آرام باش. کمک، کمک. من آمده ام به تو کمک کنم!" این هم قسمتی از گیم پلی بازی بود که حتماً تصاویر منتشر شده از آن را دیده اید. مسلماً گیم پلی جالبی برای این عنوان طراحی شده که به نظر من تجربه جدیدی در سری بازی های Tomb Raider به وجود آورده است. به هر حال به عنوان یکی از طرفدران این سری از بازی ها، امیدوارم که با یک نسخه خوب روبرو باشیم تا دوباره نام این سری از بازی ها را بر سر زبان ها بیندازد.